PSYCHOMOTORISCHE BEGELEIDING

Wanneer uit het psychomotorisch onderzoek blijkt dat uw kind extra ondersteuning kan gebruiken, starten we met psychomotorische begeleiding. Het doel is om uw kind stap voor stap te helpen groeien in zijn motorische vaardigheden, zelfvertrouwen en plezier in bewegen.

Tijdens de begeleiding werken we rond de specifieke moeilijkheden die uit het onderzoek naar voren kwamen: 

  • Grove motoriek (springen, klimmen, balvaardigheden), 
  • Fijne motoriek (knutselen, schrijven, manipuleren van kleine voorwerpen), 
  • Coördinatie en/of 
  • Ruimtelijke oriëntatie. 

 

We vertrekken daarbij steeds vanuit de interesses en leefwereld van uw kind, zodat het oefenen leuk en motiverend blijft. We betrekken ouders actief door tussendoor uitleg en tips te geven. Zo kan ook thuis of op school verder geoefend worden in een vertrouwde omgeving. Indien nodig stemmen we ook af met leerkrachten, artsen of andere betrokkenen.

hoe verlopen de sessies?

Elke therapiesessie verloopt spelenderwijs en is aangepast aan de leeftijd van uw kind. Via spel, creatieve opdrachten en bewegingsoefeningen werken we doelgericht aan de vaardigheden die moeilijker lopen. Belangrijk hierbij is dat uw kind positieve ervaringen opdoet en succesmomenten beleeft.

Naast de motoriek kijken we ook naar het geheel van uw kind: het zelfvertrouwen, de concentratie, het omgaan met frustraties en de manier waarop het uitdagingen aanpakt. Psychomotorische begeleiding kan dus niet alleen motorisch, maar ook emotioneel en sociaal een meerwaarde bieden.

Op regelmatige basis plannen we een herevaluatie, zodat we de vooruitgang objectief kunnen opvolgen en het behandelplan kunnen aanpassen of afronden waar mogelijk.

Posts Lisa Nys 4

praktisch

  • Alle consultaties gebeuren op afspraak. Meestal aan een frequentie van 2x/week.

  • Voor de eerste therapiesessie brengt u best het voorschrift van de arts en een kleefbriefje van de mutualiteit mee.

  • We houden steeds rekening met de schooluren van uw kind bij het plannen van de sessies.